Naptár

2019 / március <<
hkscpsv
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
>>

TÁMOP pályázatok

Tematikus foglalkozás – Régi ésszel – gyermekkézzel

Kiállításhoz és az ünnepekhez, jeles napokhoz kapcsolódóan, az előzetes tudást, ismereteket, életkori sajátosságokat, s a program oktatási és nevelési célját figyelembe véve dolgoztuk fel a különböző témaköröket. A programsorozat az élményszerzésre, az informális oktatásra koncentrált. A minden hónap második kedden és szerdán megrendezésre kerülő sorozat címe: Régi ésszel – gyermekkézzel.

A 2009. szeptembertől induló sorozat tematikája a következő volt:

Szeptember 15-16.
A népi gyermekjátékok c. kiállításhoz kapcsolódva terménybábok készítése
Október 13-14.
A Szőnyi művek újra itthon című időszaki kiállításhoz kapcsolódva viaszfestés (enkausztika)
November 10-11.
A Megelevenedett képek. Egy kisváros a századfordulón című kiállításhoz kapcsolódva mézeskalács díszítése, sütése
December 8-9.
Ismerkedés az adventi népszokásokkal. Gyertyamártás, -díszítés
Január 12-13.
Az Örökségünk… kiállítás újkortörténeti egységéhez kapcsolódva pecsétviasz készítés
Február 9-10.
Farsangi álarc készítése, ismerkedés a farsangi népszokásokkal
Március 9-10.
Történelmi játszóházi program: eredeti 1848-as tárgyak interaktív bemutatása (megfogása, dob kipróbálása), memóriajáték, tűzzománc kokárda készítése
Március 30-31.
Ismerkedés a húsvéti népszokásokkal, bátai motívumok rajzolása kicával, tojásfestés Dr. Lehel Péterné, a Népművészet Ifjú Mestere vezetésével
Május 11-12.
A római Pannoniában című kiállításhoz kapcsolódva mozaik készítése
Június 1-2. Az Örökségünk… kiállítás keresztény emlékeket bemutató egységéhez kapcsolódva templom makett készítése

 

RÉSZLETES ÓRAVÁZLAT:

A kézműves foglalkozások során egy-egy múzeumi kiállításhoz valamint ünnepekhez, jeles napokhoz kapcsolódóan, az életkori sajátosságokat, a program oktatási – nevelési célját, az előzetes tudást, ismereteket figyelembe véve dolgozzuk fel a különböző témaköröket. A programsorozat az élményszerzésre, az informális oktatásra koncentrál.

A 2009/2010-es tanévben induló sorozat tematikája, óravázlata:

 

1. A NÉPI GYERMEKJÁTÉK KIÁLLÍTÁSHOZ KAPCSOLÓDVA TERMÉNYBÁBOK KÉSZÍTÉSE

  •     Figyeljétek meg, mivel játszottak elődeink! A pincemúzeumi foglalkoztatóban látható kiállítás megtekintése rövid vezetéssel
  •     A terményekből készült játékokat bemutató tárlónál beszélgetés: Miből készítettek játékot? (nád, kukorica-csutka, szalma, gesztenye, fenyőtoboz, gubacs, vessző stb.)
  •     Minták bemutatása: Ma terménybábokat fogunk készíteni! Bemutatjuk a technikát, az alapanyagokat megnevezzük, bemutatjuk, majd minden gyermek kiválaszthatja a terméseket, kiegészítőket, melyekből elkészíti a munkáját
  •     Folyamatos ellenőrzés, segítségnyújtás mellett maguk készítik el a terménybábokat, gyerekenként 1-2 félét. A hő-pisztolyt felnőtt használja!
  •     Az elkészült bábokkal csoportonként rövid bábjelenet rögtönzése

 

2. A SZŐNYI MŰVEK ÚJRA ITTHON CÍMŰ IDŐSZAKI KIÁLLÍTÁSHOZ KAPCSOLÓDVA VIASZFESTÉS

  •     Az emeleten lévő időszaki kiállítás megtekintése rövid vezetéssel kiemelve a tájképeket és csendéletet ábrázoló műveket. Hogyan ábrázolja a művész a tájat? Mit akar kifejezni? Beszélgetés a festőművész által használt technikákról: akvarell, olaj, tusrajz.
  •     A múzeumpedagógiai foglalkoztatóban a technika szemléletes bemutatása: zsírkréta olvasztása kisvasaló talpán, majd képek készítése (tájkép vagy csendélet), száradás után két üveglap közé illesztése, lapok összeragasztása, hátlapjára akasztó ragasztása
  •     Folyamatos gyermekmunka ellenőrzés, értékelés mellett

 

3. A MEGELEVENEDETT KÉPEK. EGY KISVÁROS A SZÁZADFORDULÓN CÍMŰ KIÁLLÍTÁSHOZ ÉS AZ ADVENTI ÜNNEPKÖRHÖZ KAPCSOLÓDVA MÉZESKALÁCS KÉSZÍTÉSE

  •     Az emeleten lévő századfordulós kiállítás Petrits mézeskalácsos egységének megismertetése (hetedik generáció foglalkozik mézeskalács készítéssel). Milyen formákat készítettek? Kiknek ajándékozták a tükrös szívet? Mikor használták a rózsafüzért? Stb.
  •     A múzeumpedagógiai foglalkoztatóban mézeskalács mintadarabok bemutatása, technika ismertetése: a nyers mézeskalács figurát magvakkal díszítik, majd kisütjük kis kemencében, a pirosra festett szívet tojáshabbal díszíthetik.
  •     Folyamatos gyermekmunka ellenőrzés, értékelés mellett

 

4. ISMERKEDÉS AZ ADVENTI NÉPSZOKÁSOKKAL. GYERTYAMÁRTÁS

  •     Beszélgetés az adventi népszokásokról: Mit jelent az advent kifejezés? Mettől- meddig tart? Az advent jeles napjai, hozzá fűződő népszokások (András, Borbála, Szent Miklós, Luca, Ádám – Éva, Jézus születése, Karácsony napja)
  •     Beszélgetés a karácsonyfa állítás szokásáról (polgári eredetű, 19. sz. második felétől terjed el Európában; dió, alma, aszalt szilva, meggy a díszítés; mécses- és gyertyagyújtás…)
  •     Gyertya díszítése természetes anyagokkal, majd belemártják forró viaszba
  •     Folyamatos ellenőrzés, értékelés munka közben, segítségnyújtás

 

5. AZ ÖRÖKSÉGÜNK. TOLNA MEGYE ÉVSZÁZADAI CÍMŰ KIÁLLÍTÁS ÚJKORTÖRTÉNETI  EGYSÉGHEZ KAPCSOLÓDVA LEVÉL HAJTOGATÁSA, PECSÉTVIASZ KÉSZÍTÉSE

  •     Ismerkedés a céhes iparral, az Örökségünk…című kiállításban látható céh-ládák, céh-pecsétek megtekintése: Mik a céhek? Miért szerveződtek? Mikor használták a pecsétet? Figyeld meg a kiállításban, mi látható a pecséteken?
  •     A pincemúzeumi foglalkoztatóban „levél írása, rajzolása” (titkos vágyaikat is beleírhatják, utána lepecsételjük, „hétpecsétes” titokként megmarad)
  •     A történeti gyűjtemény három eredeti pecsétje közül az általuk kiválasztott pecsétet nyomhatják az összehajtogatott levélpapírra, melyre előzőleg bordó vagy zöld színű pecsétviaszt öntünk, rá nemzeti szalagot helyezünk.

 

6. ISMERKEDÉS A FARSANGI NÉPSZOKÁSOKKAL; FARSANGI ÁLARC KÉSZÍTÉSE

  •     Beszélgetés a farsangi népszokásokról: Mettől meddig tart a farsang? Mi csináltak ebben az időszakban az emberek? Milyen vigasságokat rendeztek?(bálok, táncmulatságok, dramatikus játékok, jelmezes felvonulások) Milyen jelmezes felvonulást rendeznek ma is a környékünkön? (mohácsi busójárás) Mit jelképez ez? (tél, betegség elűzése)
  •     Ma farsangi álarcokat fogunk készíteni! Mintadarabok, majd a technika bemutatása (választhatnak 4 féle álarc közül, amit elkészítenek, s haza vihetnek)
  •     Folyamatos ellenőrzés, értékelés munka közben, segítségnyújtás
  •     Ismertek-e farsangi köszöntőt, vénlány csúfolót vagy farsangi dalt? Mondjuk el közösen!

 

7. TÖRTÉNELMI JÁTSZÓHÁZI PROGRAM: EREDETI 1848-AS TÁRGYAK INTERAKTÍV BEMUTATÁSA, MEMÓRIAJÁTÉK, TŰZZOMÁNC KOKÁRDA KÉSZÍTÉSE

  •     A pincemúzeumban lévő fegyvertörténeti kiállítás ’48-as tárlójának megtekintése, beszélgetés a márciusi eseményekről: Mi történt 1848. március 15-én Pesten? Miért tört ki a forradalom? Kik voltak a Márciusi Ifjak? Mi ellen harcoltak? Hol fogalmazták meg követeléseiket? Mik voltak ezek? Kinek a nevéhez fűződik a Nemzeti dal című vers? Szavaljuk el!
  •     A tárlóban látható ’48-as fegyverek bemutatása, megnevezése
  •     A múzeum fegyvertörténeti gyűjteményének három eredeti fegyverét (pisztoly, szuronyos puska, kard hüvellyel) és az ozorai csatából hadizsákmányként származó császári dobot megfoghatják
  •     Mit viseltek a mellükön a Márciusi Ifjak? (képen mutatom) Ma kokárdát fogunk készíteni tűzzománc technikával! (mintadarab és technika bemutatása)
  •     Folyamatos ellenőrzés, értékelés, segítségadás munka közben
  •     Égetés ideje alatt ’48-as memória játékkal játszatnak, könyveket nézhetnek, a 12 ponttal ismerkedhetnek stb.

 

8. Ismerkedés a húsvéti népszokásokkal, írókázás, tojásfestés

  •     Beszélgetés a húsvéti ünnepkörről: Mettől meddig tart a húsvéti ünnepkör? Minek az ünnepe virágvasárnap? Milyen szokás fűződik ehhez a naphoz? Mit jelent a barkaszentelés? Melyek a nagyhét jeles napjai? Mit jelent a böjt? Hallottátok-e azt a szólást, „a harangok Rómába mennek”? Mit jelent ez? Minek az emléknapja nagypéntek? Mikor vettek részt a feltámadási körmeneten? Mit jelképezett ez? Milyen szokás fűződik a húsvét vasárnaphoz … és a húsvéthétfőhöz? Milyen szokás fűződik a húsvét keddjéhez? Miért nevezték fehérvasárnapnak a húsvét utáni vasárnapot?
  •     A bátai sárközi hímzett tojás bemutatása (színei, motívumai, 32-szer vesszük kézbe, amíg elkészül), majd a motívumok rajzolásával, a kica tartásával ismerkednek
  •     Kifújt tojások rajzolása forró viaszba mártott írókával (kicával), majd pirosra festik
  •     Folyamatos ellenőrzés, értékelés, segítség, dicséret

 

9. A RÓMAI KORI KIÁLLÍTÁSHOZ KAPCSOLÓDVA RÓMAI MOZAIK KÉSZÍTÉSE

  •     A földszinti régészeti kiállítás római kori egységének megismerése rövid vezetéssel
  •     Beszélgetés a ház, villa építéséről (padlófűtés, freskó, mozaik). Ma római mozaikot fogunk készíteni színes kövekből! (könyvekből régészeti feltárások során előkerült római mozaik fotóinak bemutatása)
  •     Mintadarab bemutatása, technika megismertetése
  •     Folyamatos ellenőrzés, értékelés

 

10. AZ ÖRÖKSÉGÜNK… KIÁLLÍTÁS KERESZTÉNY EMLÉKEKET BEMUTATÓ EGYSÉGÉHEZ KAPCSOLÓDVA TEMPLOM MAKETT KÉSZÍTÉSE

  •     Az emeleten lévő állandó kiállítás keresztény emlékeket bemutató egységének megismerése rövid vezetéssel, különös tekintettel a 16. századi decs-etei templom makettre
  •     A pincemúzeumi foglalkoztatóban beszélgetés a középkori templomokról (torny, félköríves apszis, rózsaablak, pillérek stb.), majd templom makett készítése kartonpapírból (mintadarab bemutatása). Először színezik, majd vonalak mentén vágják, ill. ragasztják a templomot
  •     Folyamatos ellenőrzés, értékelés

Elérhetőségek

7100 Szekszárd, Szent István tér 26.

Tel/fax: +36 74 316 222

Nyitva tartás

Hétfő kivételével naponta 10-17 óráig.

Megközelíthetőség

A hónap műtárgya


2019. márius – Tányér

Virtuális múzeum

Gyűjtemények


Gyűjtemény

Kövess minket"

Facebook Youtube