Mozdulatművészet 100+
„Mozdulatművészet 100+”
Válogatás a 103 éves Orkesztika Iskoláról, az Orkesztika Alapítvány – MOHA-Mozdulatművészeti Gyűjtemény és a Magyar Mozdulatművészeti Társulat fotóiból.
Mozdulatművészet 100+
A 103 éves Orkesztika Iskola.
A Wosinsky Mór Megyei Múzeum és az Orkesztika Alapítvány kiállítása. Válogatás a MOHA-Mozdulatművészeti Gyűjtemény és a Magyar Mozdulatművészeti Társulat fotóiból.
2015. május 15. – 2015. augusztus 9.
Már több mint százéves múlt – a MOZDULATMŰVÉSZET – az Orkesztika, a magyar moderntánc „hungarikum”. Ezt a több mint száz évet mutatjuk be az Orkesztika Alapítvány – MOHA-Mozdulatművészeti Gyűjtemény segítségével a kamara-kiállítás keretében. A szekszárdi kötödések, az aktuális évfordulók és a szakmai, kutatási helyzet szempontjai alapján törekszik egy szubjektív válogatás keretében összképet adni az orkesztika 103 évnyi történetéről, de már csak a 103 évnyi történés okán sem törekedhet a teljességre.
A duncan-i ihletésű, individualista modern táncművészet Magyarországon, a szekszárdi születésű, Dr. Dienes Valéria (1879-1978) Párizsból való 1912-es hazaérkezésével kezdi meg hódítóútját, amely történetileg a máig vezet el. A Mozdulatművészet (Dienes Valéria elnevezésével Orkesztika) a táncművészet intellektuális irányzata, tánctudomány és általánosabb értelemben egy teljes embert nevelő újfajta gondolkodásmód, pedagógiai reform és egy modern (mára klasszikus-modern) esztétika megjelenése a tánc világában. Intézményrendszere – a balett mellett – 1910-es évekre alakult ki és az 1920-as évek végén került állami engedélyezésre, majd az 1950-es évek ideológiai viharaiban betiltásra, elnémításra került. Az 1970-es években kezdődhetett újra történetileg, és hivatalosan 1991 óta intézményesült keretekben is létezik ez az „Iskola”.
Ma a táncszínpadokon a Magyar Mozdulatművészeti Társulat, az oktatás és tudomány tekintetében pedig az Orkesztika Alapítvány – MOHA-Mozdulatművészek Háza adja meg formai keretét a működésnek.
A gyűjteményből válogat: Fenyves Márk – orkesztész. Munkatársak: Pálosi István, Jójárt Barbara, Nikodémné Fülöp Éva, Musitz Dóra
A vetített képek (1111 kép): Pálosi István és Fenyves Márk
Az utaztatható kiállítási anyag létrejöttének támogatói: Dienes Gedeonné (Dienes Maya) és a Dienes család, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Fenyves Márk, Magyar Mozdulatművészeti Társulat Nonprofit Kft., Nemzeti Kulturális Alap, Orkesztika Alapítvány, Pálosi István,
A szekszárdi kiállítást létrejöttét támogatta: Emberi Erőforrások Minisztériuma, Fenyves Márk, Magyar Mozdulatművészeti Társulat Nonprofit Kft., Orkesztika Alapítvány, Pálosi István, és a Wosinsky Mór Megyei Múzeum
Kiállítás fotográfiáiról (készültek 1912 és 2015 közt): (előzetes információ)
Fotográfusok
Árki Róbert Blazsej Budai gyermekfotó Croy, Otto Cseres Gergely Zsombor Cserta Gábor Csorba Károly Csörgeő Tibor, Dr. Dienes Gedeon, Dr. Diskay fotó Dobos fotó Dusa Gábor Éder Vera Eifert János Fekete fotó Fenyves Márk Fischer fotó Forrai fotó Frank Yvette Gabler Csaba Gebauer Hanga Hegedűs János Horvát Zoltán Jókuti György Kertész, André Kenyeres Csilla Kőműves Kata Kővágó Nagy Imre KNI Landau Erzsébet Lékó Tamás Lővi Zoltán Máté Olga Meggyesi Mónika Orosz Péter Pálhegyi Dániel Pálosi István Pécsi József Pelczer Dóra Prosek fotó Rónai Dénes Seidner Zoltán Siklós Péter Sipos Zoltán Strelisky fotó Sulyok László Szerdahelyi Rita Szöllősy Kálmán Uher Ödön Varga Gábor György Várkonyi fotó Zelkó Csilla Zselinszky Miroslav
A felvételeken szereplő személyek:
Ábrahám Nóra Alexy Alexandra Anda Csilla Bacskai Ildikó Balázs Mari Barna Zsuzsanna Bártfai Márta Beczkói József Beöthy Olga Bertalan Vera Bihavári József Botond Györgyi Botos Kíra Copek Péter Czellár Ága Csemiczky Lenke Csulyok Margit Csulyok Mária Dajkovich Andrea Deáki Mercédesz Demény Sarolta Dezső Virág Dienes Gedeon, Dr. Dienes Valéria, Dr. Dienes Zoltán Domokos Flóra Kovács Éva, E. Erdős László Feledi János Fenyves Márk Fóris Ildikó Gábor Júlia Gajárszki Márton Gali Vivien Garai Júlia Geggus Kornélia Gold Bea Halmy Lujza Haraszti Adrienn Hartlauer Olga Herold Eszter Hierschberg Erzsébet Hucker Kata Illés Zsuzsa Jármai Edit Mária Kántor Kata Kármán Judit Kazinczy Eszter Kisházi Karnik Vilma Klaár Klára Kocsis Andrea Kövesdi László Kulcsár Vajda Enikő Kurucz Annie Lakat Andrea Lakatos Hedvig Lemesánszky Mónika Lex Alexandra Lukács Ádám Makra Viktória Mándy Ildikó Markos György, ifj. Mirkovszky Mária Molnár István Neugeboren Jolán Nijinszkij Tamara Pálosi István Perczel Erzsébet Perfalvy Tünde Hedvig Pete Orsolya Pogány Annamária Rácz Eszter Révész Ilona Rózsa Magda Sáfrány Györgyi Sárai Rachel Sasvári Kissy Schell Martin Soóky Andrea Sternischa Elfréde Szabó Zsófia Szalai Dóra Szántó Dóra Viola Szekeres Zsuzsa Szelőczey Dóra Szigethy Marion Szilágyi Erzsébet Sziráky Tímea Szombathelyi Zsuzsa Szöllőskei Dóra Turnay Alice Vasdinnyei Mária Véghelyi Ilona Vida Gábor Virág Ilona, Jaskula Wolf Lucie Zamaróczy Mária Zarnóczay Gizella Zichy Elly, gr. Zichy Sitta, gr. az Orkesztika Intézet növendékei és sokan mások.
A Mozdulatművészetről és Orkesztikáról – röviden
A mozdulatművészet, az orkesztika – mára több mint 100 éves tradíciójú modern tánc „hungarikum”. Egy huszadik századi születésű új tudományterület és egyben új esztétikai gondolkodású művészeti ág. Egy ősi energiákat megmozdító, klasszikus és esztétizáló, teljes embert igénylő, tánc és mozdulatforma Európában. A századfordulón a nyugati kultúra ebben találta meg mindazt, amit a kelet már tudott a mozdulatról. Egyszerre élet stílus-filozófia-út és gyakorlat. Elmélyedve benne megélhetjük a szépséget, a jót, az egészséget és természetességet, azt az eredeti-ősi állapotot amit egyetlen szóval talán teljességnek nevezhetünk. A mozdulatművészet egy holisztikus magyar művészeti, pedagógiai és mozdulati irányzat. Elméleti- tudományának, az ORKESZTIKÁ-nak nevezett mozdulatrendszerének (szószerinti fordításban a mozdulatok, a tánc – művészete és tudománya) kidolgozója 1912-től Dr. Dienes Valéria volt. Az új tudományt, táncelméletet úgy kell elképzelnünk, mint a zeneművészetben a zeneelméletet. Ez a tudomány nem elválasztható a gyakorlattól. Munkamódszere a megfigyelés, a kibontás, a kiteljesítés, az egyén aktivizálása. (A Mozdulatművészet-Mozgásművészet irányzatának tömegműfajjá válásában Dienes növendékein túl a kortárs iskolavezetőket is említenünk kell: Madzsar Alice, Szentpál Olga, Kállay Lili, Berczik Sára, stb..) Mára több generáció tapasztalata öröklődik ezekben a mozdulatformákban, módszertanban és filozófiában. Fontos hagyománya a folyamatos visszaigazolás és megújulás, minden generáció feladata a hagyományok őrzése mellett a jelenidejűség, így épültek be a klasszikus tánc és ma például a kortárstánc technikai elemei is a tanított gyakorlati anyagba. Művészeti tevékenységként 1917-től napjainkig egyben színpadi irányzat, melyben a szóló táncoktól a teljes estés produkciókon át a nagyszabású 1000 szereplős mozdulatkórusokig terjed a repertoár. 1950-es betiltása után a műfajból alakult át (pontosabban próbált túlélni) a művészeti irányok mellett, komplex céljait korlátozva, megcsonkítva és elhallgatva, a gyógyító gimnasztika, a klasszikus művészi torna és sokféle táncelméleti, tánctörténeti és táncpedagógiai irány. 1975-től fél-legálisan, majd 1991 óta saját nevén és saját iskolában, műfaj azonosan, mint mozdulatművészet és orkesztika újra tanulható, az Orkesztika Alapítvány – MOHA-Mozdulatművészek Háza és a Magyar Mozdulatművészeti Társulat kereteiben, Fenyves Márk és Pálosi István mozdulatművészektől.
Fenyves Márk 2015
facebook.com/orkesztika
facebook.com/mozdulatmuveszet
facebook.com/tancmuzeum
facebook.com/Mozdulat.kiallitas
Kövess minket"
Facebook Youtube